درچه مواقعي تمركز كم است؟

در مواردی زیر نمی توانی حواس متمرکزی داشته باشی و مطالب را به خوبی یاد نمی گیری:
۱- عجله
۲- شرايط دشوار
۳- استرس و اضطراب
۴- احساسات بسيار قوي
۵- مشغوليت به كار ديگر
۶- خستگي
۷- عدم اعتماد به نفس
بر اين اساس با آرامش به دنبال كسب تمركز باش و هرگز حافظه ي خود را محكوم نكن. اگر چيزي را كه قبلاً ياد گرفته اي به ياد نمي آوري مشكل از حافظه نيست، بلكه مشكل از نحوه ي به كارگيري حافظه و یا شرایط نامناسب روحی است که باید به فکر بازسازی روحیه ی خود و نیز راه بهره بردن از حافظه باشی. پايه واساس حافظه تمركز حواس است. با انواع تمرينات به دنبال اين باش كه حواس مختلف خود را تقويت كني تا حافظه ات هم تقويت شود. علاوه بر مواردي كه تاكنون گفتم نكات زير هم تمركز را بيشتر مي كند و در درس های بعد هم نکات جالب بیشتری در این زمینه یاد خواهی گرفت. فعلا به چند مورد توجه كن:
۱- آن چه به ذهنت مي رسد و در جهت اهدافت هست را به تعويق نينداز. به محض اين كه مي خواهي كاري را انجام دهي شروع كن و منتظر بعد نباش، اين كار حواس تر را جمع تر مي كند و از پريشاني حواس جلوگيري مي كند؛ مثلاً اگر قرار است يك ساعت ديگر بيرون روي و مي داني كه هوا باراني است، همان موقع چتر را آماده كن تا وقتي كه بيرون رفتي با چتر باشي و نه زماني كه باران بر سرو رويت ريخت خودت را محكوم كني كه يادت رفت چتر بياوري.
۲- گاهي براي ايجاد تمركز و رفع فراموشي مي تواني از راهنما استفاده كني؛ مثلاً درجيب خود يك شي به عنوان راهنماي چيزي كه مي خواهي در ذهنت باشد قرار بده تا به محض دست زدن به آن، آن چيز به ذهن بيايد.
۳- ميز كار واتاق مطالعه ي خود را خلوت و منظم كن تا چيزهاي بلا استفاده تمركز تو را برهم نزند و مجبور نشوي كه در لابلاي وسايل مختلف دنبال چيز مورد نظر خود باشي. تحقيقات نشان داده است كه يك انسان عادي حدود ۱سال ازعمر خود را به دنبال چيزهايي كه گم كرده است مي گردد.
۴- از هر بهانه اي براي كسب آرامش استفاده كن. لاروش فوكو مي گويد: «اگر آرامش را در درون خود پيدا نكنيم، جستجوي آن در جاي ديگر بي فايده است.»
۵- براي ايجاد انگيزه براي شروع كار منتظر نمان. به هر طريقي خودت را قانع كن كه كار را شروع كني و بدان كه دشوارترين بخش هر كاري شروع آن است.
۶- به نصيحت هنري فورد گوش كن: «كارها را به بخش هاي كوچكتر تقسيم كن تا از عهده ي انجامش برآيي و پيروز شوي.»
۷- در مواجهه با كار دشوار به مزاياي انجام دادن آن فكر كن و نه به مشكلات آن، زيرا موفقيت يعني انجام كارهايي كه ظاهراً ناممكن هستند و نه كارهايي كه ممكن و بديهي هستند.
۸- براي مديريت افكار از تكنيك اسكارلت استفاده كن: هنگامي كه مشغول مطالعه و يا كار مهمي هستي و با هجوم افكار مزاحم مواجه هستي به طور ذهني به آن ها بگو در فرصت مناسب به شما هم فكر خواهم كرد. آن گاه هر وقت كه فرصت مناسب داشتي به آن افكار هم فكر كن و چنان چه در ارتباط با اهداف تو هستند براي آن ها برنامه ريزي كن و اگر هم افكاري بيهوده هستند به آن ها توجهي نكن.
۹- قبل از کلاس یا محل کنفرانس یا جایی که می خواهی کاری را به انجام برسانی چند بار آن را تکرار کن.
۱۰- به ذهن استراحت بده. در قسمت های مختلف کتاب متوجه می شوی که ذهن هم مثل سایر قسمت های بدن نیاز به استراحت دارد. با تمرینات مختلفی که در این کتاب وجود دارد تلاش کن ذهنت را از موضوعات بیهوده خالی کنی.
۱۱- هرگز خود را به خاطر این که قبلا تصور می کردی دارای هوش خوبی نیستی سرزنش نکن. زیرا تحقیقات انستیتوی کارنگی – ملون نشان داده است که تفاوت در موفقیت های دانش آموزان بیشتر از آن که مربوط به IQ باشد مربوط به روش های یادگیری است.

 

استاد فرزاد میراحمدی

درباره‌ی admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *